הקשר בין הנקה לבין סרטן השד

הנקה וסרטן השדסרטן השד הוא הסרטן הנפוץ ביותר בנשים, ואחת מ-8 נשים מפתחות את סרטן השד במהלך חייהן. הקשר בין הנקה להפחתת הסיכון לסרטן השד ידוע כבר שנים רבות, ומחקרים שונים הראו את הקשר בין הנקה לבין הפחתת הסיכון למחלה.

דרכים להפחית את הסיכון לסרטן השד

סרטן השד נחשב לסרטן הנפוץ ביותר בנשים, אך עם זאת אין הרבה דרכים להפחית את הסיכון אליו. הידע בספרות הרפואית בנושא מניעת סרטן השד מוגבל מאוד, וכיום ידוע שאורח חיים בריא הכולל פעילות גופנית, הימנעות משתיית אלכוהול ושמירה על משקל גוף תקין יכולים לסייע להפחית את היארעות המחלה.

בשנים האחרונות מתגברת המודעות שהנקה מספקת הגנה מסוימת מפני סרטן השד, ויכולה להפחית את הסיכון להתפתחות המחלה בגיל מבוגר יותר. הנקה מסייעת בעיקר לנשים אשר הניקו למשך פרק זמן ארוך, או לנשים בעלות מספר רב של ילדים, אשר הניקו במצטבר במשך תקופה ארוכה.

כיצד הנקה תורמת למניעת סרטן השד?

לפי עיבוד ואיחוד תוצאות של מחקרים שונים, על כל 12 חודשי הנקה (ברציפות או במצטבר) הסיכון לסרטן השד יורד ב-4.3%. במילים אחרות, על כל שנה שאישה מניקה במצטבר, הסיכון שלה לחלות בסרטן השד יורד ב-4.3%. ככל שהאישה תניק יותר במהלך חייה, כך הסיכון לסרטן השד ירד, ולעומת זאת אישה אשר נמנעת מהנקה סובלת מסיכון גבוה יותר לחלות במחלה.

הקשר בין סרטן השד לבין הריון ולידה

כבר שנים רבות ידוע שקיים קשר בין הפיזיולוגיה הנשית, ההריון והלידה להתפתחות סרטן השד. סרטן השד מושפע מאוד משינויים הורמונליים, ועל כן היסטורית ההתפתחות המינית, ההריון וההנקה משפיעים מאוד על התפתחות הסרטן:

  • זמן קבלת הוסת הראשונה – ככל שמקבלים את הוסת הראשונה בגיל מבוגר יותר, כך הסיכון לסרטן השד פוחת. אחד המחקרים שבוצע הראה שעל כל שנתיים של דחיית הוסת, הסיכון לסרטן השד פוחת בכעשרה אחוזים.
  • זמן הפסקת המחזור – ככל שגיל הפסקת קבלת המחזור החודשי מתאחר, כך הסיכון לסרטן השד עולה גם כן.
  • מספר לידות – ככל שמספר הלידות עולה, כך הסיכון לסרטן השד פוחת. מחקרים שונים הראו שנשים אשר לא הביאו ילדים לעולם נמצאות בסיכון מוגבר לסרטן השד, ולעומת זאת ככל שכמות הלידות גדלה כך הסיכון לסרטן השד פוחת, וכל לידה מפחיתה את הסיכון לסרטן השד בכ-10%.
  • גיל ההריון הראשון – נשים אשר נכנסו להריון לראשונה בגיל מאוחר נמצאות בסיכון גדול יותר לסרטן השד לעומת נשים אשר נכנסו להריון כבר בגיל צעיר. נשים אשר ילדו לראשונה בגיל 20 נמצאות בסיכון של 20% פחות לפתח את סרטן השד לעומת נשים אשר ילדו לראשונה אחרי גיל 35 או לא ילדו בכלל.

הקשר בין אסטרוגן לסרטן השד

ניתן לראות שקיים קשר בין הריון ולידה, ובין התפתחות של מערכת הרבייה לבין סרטן השד. אחד הגורמים המשמעותיים התורמים לעליה בסיכון לסרטן השד אצל נשים הוא חשיפה להורמון אסטרוגן, אשר משפיע מאוד על התפתחות סרטן השד. אסטרוגן מופרש מהשחלה בצורה מוגברת החל מקבלת המחזור החודשי ורמתו יורדת עם הפסקת המחזור והכניסה לגיל המעבר. חשיפה לרמות אסטרוגן גבוהות, כמו לדוגמא גיל קבלת וסת מוקדם או גיל הפסקת וסת מאוחר גורמים לכך שהשד חשוף יותר לאסטרוגן והסיכון לסרטן עולה.

לאחר הלידה, רמות האסטרוגן בגוף יורדות באופן משמעותי, ונשארות נמוכות במהלך תקופת ההנקה. אי לכך, נשים מניקות חשופות פחות לאסטרוגן ועל כן נמצאות בסיכון מופחת לסרטן השד.

הנקה וסרטן השד

מגזין נגיש ומקצועי על כל מה שקשור למחלת הסרטן- סוגי סרטן, אבחון וטיפול. 
אנחנו כאן לתת לכם מידע אמין ואיכותי בצורה נוחה לקריאה.

תוכן עניינים

דילוג לתוכן