מהפכה בגילוי סרטן השד

פיתוחסרטן השד הוא מחלה שכיחה מאוד בקרב נשים, אשר עוברות בדיקות שונות על מנת לאבחן אותו בשלב מוקדם. אבחון מוקדם של סרטן השד מספק סיכויי הצלחה מצוינים לטיפול, וברוב המקרים מטופלות אשר אובחנו בשלב מוקדם שורדות את הטיפולים ומחלימות בצורה יפה.

הבדיקה החשובה ביותר לאבחון מוקדם של סרטן השד היא בדיקת הממוגרפיה, המומלצת לכל אישה מעל גיל 50.

עם זאת, לבדיקה זו מספר חסרונות, והיא אינה מתאימה לכל הנשים ובמיוחד לא לנשים צעירות, אשר נאלצות להשתמש בבדיקות אחרות כמו אולטרסאונד ו-MRI.

פיתוח חדשני שאושר לאחרונה על ידי ה-FDA, הוא בדיקה הנקראת ABUS, המתבצעת באמצעות מערכת אולטרסאונד אוטומטית אשר מספקת תוצאות מרשימות בנוגע לאבחון מוקדם של סרטן השד אצל נשים צעירות.

ממוגרפיה אצל נשים עם רקמת שד צפופה

ממוגרפיה היא ללא ספק בדיקת הבחירה לאבחנת סרטן השד אצל נשים מבוגרות, והיא מספקת תוצאות טובות כאשר מדובר בשד שאינו צפוף.

עם זאת, בנשים עם שד צפוף בדיקת הממוגרפיה אינה מתאימה, ולא מספקת זיהוי יעיל של גידולים בשד. נשים אלה, הכוללות בעיקר נשים צעירות (70% מהן) וכשליש מהמבוגרות נאלצות לעבור בדיקות אחרות, כמו בדיקת אולטרסאונד או MRI (במקרים של סיכון מוגבר).

משמעות גילוי סרטן השד בשלב מוקדם

גילוי של כל מחלה ממאירה בשלב מוקדם משפר את הפרוגנוזה של החולים, אך כאשר מדובר בסרטן השד גילוי מוקדם של המחלה יכול לאפשר אפילו החלמה מלאה, ומקל באופן משמעותי על הטיפול במחלה. כאשר הגידול קטן בזמן האבחנה ניתן לטפל בו במגוון דרכים, כמו: כימותרפיה והקרנות, כריתה סלקטיבית של הגידול בלבד (לעומת כריתת שד מלאה), טיפול הורמונלי ודרכים נוספות.

עם זאת, גילוי מאוחר של המחלה בדרך כלל מלווה בפרוגנוזה גרועה, דורש כריתה מלאה של השד (עם או בלי קשריות לימפה) ולרוב דורש טיפול כימותרפי רדיקלי יותר. בנוסף, לאחר שסרטן השד שלח גרורות הסיכוי להחלים ממנו נמוך ביותר.

אבחון מוקדם של סרטן השד נחשב לרוב לאבחון של המחלה כאשר הגידול קטן מ-1 ס"מ. אבחון זה מתבצע בצורה הטובה ביותר בבדיקת ממוגרפיה, וקשה מאוד לעשות זאת בבדיקות אחרות. ולכן, קיימת חשיבות רבה לפיתוח מכשיר אשר יכול לספק הדמיה טובה של שד צפוף ולהגיע לאבחנה של סרטן השד גם אצל נשים צעירות.

שימוש במערכת ABUS אצל נשים עם שד צפוף

על מנת לספק מענה לבעיה באבחון מוקדם של סרטן השד אצל נשים עם שד צפוף, פותחה מערכת חדשה אשר נקראת ABUS – Automated Breast Ultrasound. מערכת זו משתמשת במכשיר אולטרסאונד אוטומטי, אשר מבצע סריקה מלאה של השד ובסופו של דבר מספק תמונה תלת מימדית שלו. באמצעות ההדמיה, ניתן לזהות גידולים סרטניים קטנים (גם קטנים מ-1 ס"מ) גם אצל נשים עם שד צפוף, ובכך לספק להן מענה בתחום האבחון המוקדם של המחלה.

בדיקה זו מתאימה מאוד לכן לנשים צעירות עם היסטוריה משפחתית של סרטן השד, או לנשאיות של הגן BRCA אשר נדרשות בביצוע בדיקות מעקב באופן תדיר.

לשימוש במערכת ABUS מספר יתרונות משמעותיים:

  • ללא קרינה – בשל השימוש בטכנולוגית אולטרסאונד (לעומת הממוגרפיה המשתמשת בקרינת רנטגן), בדיקה בטכנולוגיה זו חוסכת מהמטופלות את הקרינה.
  • לא תלויה במיומנות הבודק – בדיקת ממוגרפיה או אולטרסאונד ידני תלויה לרוב במיומנות הבודק, ובודק מיומן עושה זאת טוב יותר מבודק צעיר. לעומת זאת. בדיקת ABUS היא אוטומטית, ולכן מספקת תוצאות אובייקטיביות לחלוטין.
  • תיעוד תלת מימדי – לעומת בדיקת האולטרסאונד והממוגרפיה הדו מימדיות והקשות לפענוח, בדיקה זו מספקת תוצר תלת מימדי ונוח, המקל מאוד על הרופאים המטפלים.
פיתוח

מגזין נגיש ומקצועי על כל מה שקשור למחלת הסרטן- סוגי סרטן, אבחון וטיפול. 
אנחנו כאן לתת לכם מידע אמין ואיכותי בצורה נוחה לקריאה.

תוכן עניינים

דילוג לתוכן