מחקר מצא כי הסיכוי לחלות בסרטן השד עלה בשנים האחרונות

מחקרשכיחות סרטן השד בדרגה מתקדמת בקרב נשים צעירות, בגילאי 25-39, עלה באופן קל במהלך 30 השנה האחרונות. מחקרים נוספים צריכים להוכיח סברה זו, אשר התבססה על ניתוחים סטטיסטים. הגורמים לעליה זו אינם ידועים עדיין די צורכם.

חוקרים נוספים שואלים עצמם האם עליה זו הינה ריאלית ומבטאת את הצורך בהיערכות מערכת הבריאות כולה בדיאגנוזה, טיפול  ומניעה של מחלת סרטן השד.

מחקר חדשני, אשר פורסם בכתב עת מדעי יוקרתי מצא כי מקרי הסרטן המתקדמים עלה ל 2.9 מקרים לכל 100,000 נשים צעירות במהלך שנת 2009. מספר זה גבוה יותר מהמספר הקודם אשר עמד על 1.53 מקרי סרטן השד על כל 100,000 נשים בשנת 1976.

עובדה זו מראה על עלייה של 1.37 מקרים לכל 100,000 נשים, במהלך 34 שנים. סך כל נראו 250 מקרים כל שנה באמצע שנות ה-70 ויותר מ-800 מקרים בשנת 2009.

מהלך המחקר

החוקרים בדקו וניתחו נתונים סטטיסטים אשר הופיעו במאגר הנתונים אשר נאסף על ידי ארגון הסרטן הלאומי (SEER). סטטיסטיקה זו כוללת נתונים של 28% מסך כל אוכלוסיית ארצות הברית. המחקר אף בדק מקרב הנתונים שנאספו בעבר, על מנת להגדיל את מספר הנבדקים. כך המידע כלל 900,000 נשים אשר חלו בסרטן השד בין השנים 1976 ל 2009. מתוכן 53,000 היו בנות 25-39, וכולל 3400 נשים עם סרטן שד מתקדם וגרורתי (לאיברים או רקמת מרוחקות כמו עצמות, כבד וריאות). החוקרים מצאו כי הנשים הצעירות היו המגזר היחיד בו נראתה עלייה בשכיחות המחלה הגרורתית.

הסיבות לממצא זה אינן ידועות לחוקרים, ואף לא היו חלק ממטרת המחקר. עם זאת, לאחר ממצא זה, החליטו החוקרים להפנות משאבים נוספים לשיתופי פעולה עם חוקרים אחרים, בכדי לנסות למצוא את הסיבה.

החוקרים מעידים כי הם חייבים להיות בטוחים כי זוהי נטייה מציאותית, בכדי שמערכת הבריאות תוכל להתכונן לטרנד זה, מבלי ליצור לחץ מיותר על הנשים הצעירות.

מסקנות המחקר

עליה זו אשר נראית לכאורה קטנה מבחינה סטטיסטית, מדאיגה את החוקרים. הסיבה לכך היא, כי מספר זה כולל כבר סרטן גרורתי אשר עבר כבר לאיברים מרוחקים כמו הכבד והריאות, כבר בזמן האבחון.

דרגת חומרה זו מורידה באופן משמעותי את אחוז ההישרדות של הנשים, ומגדילות את שכיחות התמותה מהמחלה. סרטן שד, באופן כללי אינו שכיח בקרב נשים צעירות, ולמעשה רק 1.8% מהמקרים אובחנו אצל נשים בגילאי 20-34, ו 10% מהמקרים נראה בגילאי 35-44. אולם כאשר המחלה מתפרצת, היא נוטה להיות קטלנית יותר בקרב הנשים הצעירות מאשר המבוגרות. החוקרים טוענים כי ביטוי קליני לעלייה זו יכול להיראות לאחר שנים, בעוד הסטטיסטיקה עשויה להראות נטייה מוקדמת יותר.

מסקנת המחקר הוא להציע לנשים צעירות ביקורים סדירים אצל גניקולוג או כירורג שד. מעבר לכך, עליהן להיות ערניות לכל גוש חשוד בשד, כאבים או שינויים מחשידים אחרים, ולא לחשוב כי אינן נמצאות בקבוצת הסיכון להתפתחות סרטן שד עקב גילן הצעיר או היסטוריה רפואית אשר אינה מעידה על מחלה תורשתית.

מחקרים מסוימים הראו כי אין בבדיקות סקר, משום סיוע לנשים צעירות אלו, אשר הינן בעלות סיכון ממוצע להתפתחות המחלה ללא סימפטומים קליניים מורגשים.

חלק מהרופאים חלוקים בדעתם לגבי גיל ההתחלה לבדיקת ממוגרפיה. הם מתלבטים בין גיל 40 ל- 50 בקרב האוכלוסייה הכללית.

בכל מקרה, הם טוענים, אין בבדיקה זו משום סיוע יחיד לאבחון מוקדם, ולכן על הנשים לפעול גם באמצעות שיטות וכים אחרים למעקב אחר הקורה בגופן.

ראו גם:

בדיקות לסרטן השד

מחקר

מגזין נגיש ומקצועי על כל מה שקשור למחלת הסרטן- סוגי סרטן, אבחון וטיפול. 
אנחנו כאן לתת לכם מידע אמין ואיכותי בצורה נוחה לקריאה.

תוכן עניינים

דילוג לתוכן