סרטן השד והריון

סרטן השד בהריוןסרטן השד נחשב למחלה נפוצה ביותר, והוא מופיע בצורות שונות אצל אחת מכל 8 נשים.

המחלה מופיעה לרוב מהעשור החמישי לחיים, אך קיימים מקרים בהם סרטן השד מופיע גם בנשים צעירות יותר, ובחלק מהמקרים המחלה מופיעה במהלך ההיריון.

למרות שמדובר במצב נדיר יחסית, יש להתייחס להופעת סרטן השד בהריון בצורה זהירה על מנת לשמור על בריאות העובר ולהבטיח המשך הריון תקין.

שינויים בשד במהלך ההריון

במהלך ההריון יכולים להופיע שינויים רבים בשד, המתפתחים על רקע השינויים ההורמונליים. בזמן ההריון, נשים רבות חשות גושים שונים בשד, הפרשות ושינויים נוספים, אשר מתרחשים כחלק מהשינויים ברקמת השד כהכנה להנקה. שינויים אלה הם כמובן פיזיולוגיים וקשורים בעיקר לרמת האסטרוגן העולה, אך עם זאת העלייה ברמת האסטרוגן יכולה גם לגרום להתפתחות גידולים שפירים מסוגים שונים, כמו:

  • ציסטות – קפסולות כדוריות המכילות נוזל.
  • גלקטוצילים – ציסטות המכילות חלב.
  • פיברואנומות – גידולים שפירים מוצקים שמקורם מרקמה בלוטית.
  • רקמות נקרוטיות – אזורים נמקיים אשר מתפתחים על רקע הפרעה באספקת הדם המופיעה לאחר גדילת הרקמה.

הנגעים בשד המתפתחים במהלך ההריון יכולים להיות חדשים, או לחילופין לגדול ולהפוך לבולטים יותר על רקע החשיפה לאסטרוגן. עיקר השינויים בשד מופיעים במחצית הראשונה להריון (עד שבוע 20), ואילו במחצית השנייה השינויים בשדיים פחות בולטים.

סיכון לסרטן השד בזמן ההיריון

ניתן להבין שבמהלך ההריון, העלייה בחשיפה להורמונים שונים יכולה להגביר את הסיכון להתפתחות גידולים התלויים בהורמונים. על פי מחקרים, הסיכון לסרטן השד במהלך ההריון גדול יותר מהסיכון לו באוכלוסיה הכללית, אך עדיין נחשב לנמוך יחסית – אחת מ-10,000 נשים תפתח את סרטן השד במהלך ההריון, והסיכון לכך עולה ככל שגיל הכניסה להריון מבוגר יותר ויכול להגיע עד אחת ל-3,000 נשים. גורמי הסיכון העיקריים לסרטן השד במהלך ההריון הם היסטוריה משפחתית של סרטן שד בגילאים צעירים וטיפולים הורמונליים. חשוב לציין שאין מקום לדאגה וברוב המקרים לרוב הנשים אין צורך במעקב מיוחד במידה ולא קיימים גורמי סיכון.

אבחנת סרטן השד בהריון

אצל נשים שאינן הרות, אבחנת סרטן השד מתבססת בעיקר על בדיקת הממוגרפיה – צילום רנטגן של השד המתבצע באמצעות מכשיר מיוחד המפעיל לחץ על הרקמה ומאפשר לזהות את הרקמות הסרטניות. מכיוון שבהריון לא נהוג לבצע צילומי רנטגן מתוך חשש לבריאות העובר, הבדיקה האבחנתית המומלצת לסרטן השד במהלך ההריון היא בדיקת אולטרסאונד, אשר מאפשרת להדגים בצורה טובה נגעים חשודים בשד.

בנוסף לכך, ניתן לבצע בדיקה ידנית של השד, אשר בעזרתה אפשר לזהות בעיקר גושים גדולים. בדיקה זו מומלצת באופן כללי לכל הנשים, וניתן לבצע אותה באופן עצמאי על ידי מישוש של רקמת השד ו"סחיטת" השד בין שתי הידיים מצד לצד. יש לציין שהבדיקה הידנית נחשבת לסובייקטיבית מאוד, ומכיוון שבמהלך ההריון יכולים להופיע גם ככה שינויים בשד קשה מאוד להסתמך עליה כבדיקה אבחנתית.

במידה ומופיע ממצא חשוד, ניתן לבצע ביופסיה של הגוש ולבדוק אותו מיקרוסקופית במעבדה.

הטיפול בסרטן השד בהריון

במידה ומאבחנים את סרטן השד במהלך ההריון, חשוב מאוד לדווח על האבחנה ולשלב בהליך הטיפול את רופא הנשים העוקב אחר ההריון. במידת הצורך, ניתן לבצע ניתוח לכריתת הגידול, אך במקרים רבים יעדיפו הרופאים להמתין עם הניתוח עד הלידה.

בנוסף, בחלק מהמקרים בהם הגידולים אגרסיביים מאוד ונמצאים בשלבים מתקדמים, ימליצו הרופאים על טיפול כימותרפי. יש לציין שהכימותרפיה יכולה להזיק לעובר, וככל שגיל ההריון מתקדם כך השפעת הטיפול הכימותרפי על הריאות העובר פוחתת. על פי רוב, טיפולי כימותרפיה מהשבוע ה-15 ואילך גורמים לנזק מינימלי לעובר וניתן בהחלט לבצע אותם.

ראו גם:
יוגה להתמודדות עם סרטן השד

סרטן השד בהריון

מגזין נגיש ומקצועי על כל מה שקשור למחלת הסרטן- סוגי סרטן, אבחון וטיפול. 
אנחנו כאן לתת לכם מידע אמין ואיכותי בצורה נוחה לקריאה.

תוכן עניינים

דילוג לתוכן