ספירונולקטון וסרטן שד בקרב נשים מעל גיל 55

תרופהסרטן השד היא אחת ממחלות הסרטן הנפוצות ביותר בקרב נשים בארץ ובעולם בכלל, הסטטיסטיקה אומרת שאחת מכל 8 נשים ישראליות תחלה במהלך חייה בסרטן השד, ואכן, מנתונים של האגודה למלחמה בסרטן עולה כי מידי שנה מאובחנות בארץ כ- 4,000 נשים החולות בסרטן זה.

החדשות הטובות הן שבזכות התוכנית שמנהיג משרד הבריאות לגילוי מוקדם של המחלה, שיעור התמותה מהמחלה יורד.

המספרים כיום מראים שעד 90% מהנשים שיאובחנו כחולות בסרטן השד כאשר המחלה נמצאת בשלביה המוקדמים, יוכלו בעזרת טיפול מתאים להגיע להחלמה מלאה.

בשנים האחרונות המחקר בנושא סרטן השד מתמקד בשלושה נושאים מרכזיים: טיפול, מניעה וזיהוי אוכלוסיות בסיכון גבוה לתחלואה.

הקטגוריה השלישית הצליחה לזהות כבר כמה וכמה מאפיינים שיכולים לשים את הנשים שעונות למאפיינים אלה, בסיכון גבוה יותר מנשים אחרות לחלות בסרטן השד. מחקר חדש שנערך לאחרונה ופורסם במגזין British Medical Journal, מצא כי לנשים מעל גיל 55 שמקבלות טיפול בתרופה ספירונולקטון, אין סיכוי גבוה יותר לחלות בסרטן השד, בניגוד למה שהיה מקובל לחשוב עד היום.

מהי ספירונולקטון?

ספירונולקטון, או "אלדקטון" כפי שהיא מוכרת על ידי מרבית האנשים, היא תרופה שמעכבת את ההורמון אלדוסטרון שמופרש מהכליה. אלדוסטרון מגביר אגירה של מים ומלחים ועל ידי מתן של ספירונולקטון, פעולה זו מתבטלת.

התרופה ניתנת לאנשים הסובלים מעודף של אלדוסטרון, לסובלים מאי ספיקת לב או שחמת כבד המובילות לבצקות, לחולים הסובלים מתסמונת נפרוטית ולחולים הסובלים מיתר לחץ-דם.

המחקר החדש ותוצאותיו

במשך שנים רבות היה מקובל לחשוב כי ספירונולקטון יכולה להגביר את הסיכוי לסרטן השד, ומסיבה זו רופאים רבים נמנעו מלרשום תרופה זו לנשים מעל גיל 50 שנמצאות באופן כללי בסיכון גדול יותר לחלות בסרטן שד.

ההיגיון שעמד מאחורי מחשבה זו טמון בעובדה ש-80% מגידולי סרטן השד הם גידולים התלויים בהורמונים- כלומר זקוקים להורמונים בכדי להתפתח, בייחוד להורמון אסטרוגן. ספירונולקטון היא תרופה שמפחיתה את רמת ההורמונים האנדגרוגניים הגבריים מחד, ומעלה את רמת ההורמונים הנשיים, בייחוד אסטרוגן, מאידך. מסיבה זו, תמיד היה קיים חשש כי ספירונולקטון תעלה את שכיחות סרטני השד התלויים באסטרוגן. נעשו מחקרים בנושא אך הם היו קטנים ולא מספיק מקיפים.

במחקר האמור, השתמשו החוקרים במאגר מידע בריטי ולקחו ממנו נתונים של 28,032 נשים בריטיות מעל גיל 55 שקיבלו מרשמים לספירונולקטון, בנוסף נלקחו נתוניהן של 55,961 נשים נוספות ששימשו "קבוצת ביקורת" ולא נטלו ספירונולקטון.

המחקר ארך מעט יותר מ-4 שנים, במהלך התקופה בה עקבו החוקרים אחר הנבדקות, 29,491 מהן חלו בסרטן השד.

כאשר בדקו החוקרים את התחלואה השנתית גילו כי בקרב קבוצת הנשים שנטלו ספירונולקטון עמדה התחלואה על 0.39% לשנה, ואילו בקבוצת הביקורת של הנשים שלא נטלו ספירונולקטון עמדה התחלואה השנתית על 0.38% . מניתוח נתונים אלה במבחנים סטטיסטיים, הגיעו החוקרים למסקנה כי לא קיים הבדל בתחלואה בסרטן השד בין שתי הקבוצות הנ"ל.

מסקנתם הסופית של החוקרים היא שלאור תוצאות המחקר ניתן לומר כי נשים מעל גיל 55 שאין להן היסטוריה משפחתית של תחלואה בסרטן השד, אינן נמצאות בסיכוי גבוה יותר לחלות בו במידה והן מקבלות טיפול ספירונולקטון.

עוד גילו החוקרים כי נשים שהיו חולות בעבר בסרטן השד, החלימו ממנו, וקיבלו לאחר מכן טיפול בספירונולקטון, לא היו בעלות סיכוי גבוה יותר לחזרה של המחלה.

לסיכום המחקר מציינים החוקרים כי לדעתם דרוש המשך התעמקות בנושא בכדי שניתן יהיה לגבש המלצות וקווי טיפול חדשים בכל הנוגע למתן ספירונולקטון לנשים הנמצאות בסיכון לחלות בסרטן שד.

ראו גם:

יעילות תרופת פרטוזומאב לטיפול בסרטן השד

תרופה

מגזין נגיש ומקצועי על כל מה שקשור למחלת הסרטן- סוגי סרטן, אבחון וטיפול. 
אנחנו כאן לתת לכם מידע אמין ואיכותי בצורה נוחה לקריאה.

תוכן עניינים

דילוג לתוכן