פריצת דרך בטיפול בסרטן שד גרורתי

תרופהפריצת דרך בטיפול בסרטן עלולה להוות השפעה רחבת היקף עבור נשים הנאבקות בסרטן השד בשלבים מתקדמים.

מנהל המזון האמריקני FDA, אישר תרופה חדשה היעילה בהריגת תאים סרטניים וניכרת ביכולתה להאריך את תוחלת החיים ואף להקל על חלק מתופעות הלוואי המתישות המאפיינות את הטיפול הכימותרפי.

החלת הטיפול באמצעות קדסיילה נעשה במקביל עם הטיפול התרופתי בסרטן השד רצרפטין הפופולארי.

השילוב היעיל בין שתי התרופות נעשה על ידי חומרים רעילים שמקורם בקדסיילה בשילוב עם הרצרפטין כדי להרוג תאים סרטניים.

מהו HER2?

HER2 הינו חלבון המעורב בצמיחה נורמלית של התאים. חלבון זה נמצא בכמויות גדולות בסוגים מסוימים של תאי סרטן הכוללים תאים מסוימים של סרטן השד. כמות מוגברת זאת של חלבון תורמת לצמיחה והישרדות של תאי הסרטן.

הקדסיילה מחוברת לתרופה הנקראת DM1 המפריעה לצמיחת תאי הסרטן ובמקביל מקטינה את התקדמות הגידול ומאריכה את יכולת ההשרדות.

במה התרופה מטפלת?

קדסיילה אושרה כתרופה היחידה המשמשת לטיפול בסרטן השד הגרורתי מסוג 2HER אצל מטופלים שנטלו לפני רצפטין ועברו טיפולי כימותרפיה.

הקריטריונים לתחילת הטיפול כוללים מטופלים אשר לקחו חלק בטיפולים קודמים בסרטן גרורתי או לחילופין –  מטופלים שהסרטן גבר אצלם בתוך שישה חודשים לאחר ניתוח. התרופה נועדה לטפל בסרטן שד גרורתי בעל אופי אגרסיבי אשר התפשט לאזורים שונים בגוף, ושאינו הגיב לטיפולים הורמונליים אחרים.

קדסיילה היא תערובת של שלוש תרופות, כאשר הראשונה שבהן היא חומר כימותרפי הידוע בשימושו הנרחב.

אחת התרופות הנוספת, קושר את שתי התרופות האחרות והיא נוגדן המחזיק את כל התרופות כקבוצה עד לרגע בו נמצא התא הרצוי. בנוכחות התא הסרטני, התרופות משתחררות ומאפשרות את עיכוב צמיחת התאים והריגת התאים הסרטניים.

התרופה מכוונת לאיתור התאים הסרטניים באופן ייחודי ומתירה את התאים הבריאים. השימוש בתרופה הציג הארכת תוחלת החיים מעל לשישה חודשים בהשוואה לטיפולים כימותרפיים מסוכנים, ושיפור איכות החיים ללא נשירת שיער והקאות , תופעות המאפיינות את הטיפול הכימותרפי.

תופעות לוואי

כידוע, כל התערבות תרופתית עשוייה להיות כרוכה בתופעות לוואי והשפעות בלתי רצוניות. נטילת התרופה החדשנית נושאת עמה אזהרות מסכנות חיים כגון:

 הרעלת כבד חריפה –  אי ספיקת כבד. על כן חשוב לפקח על רמות האנזימים בדם, שמקורם בכבד טרם החלת השימוש בקדסיילה.

בנוסף, מומלץ להפסיק את השימוש בתרופה אם נמדדו רמות גבוהות של בילירובין ואנזימים, לאחר תחילת השימוש בתרופה. הרעלה לבבית- השימוש בתרופה עשוי להוביל לירידה בהזרקת הדם מחדר שמאל בלב אל עבר שאר חלקי הגוף. מומים מולדים- חשיפה לתרופה עלולה לגרום למוות עוברי או לחילופין למומים אצל היילוד. אולם תופעות לוואי אלה, אינן יוצאות דופן בטיפולים המכוונים לסרטן אגרסיבי.

תופעות לוואי נוספות השכיחות יותר כוללות בחילות, עייפות, כאבי שרירים או כאבי פרקים, ואף ספירת טסיות דם נמוכה.

יתרונות התרופה

הבטיחות והיעילות הוערכו במחקר קליני של 991 חולים שנבחרו באופן אקראי לטיפול בתרופה החדשנית. המטופלים קיבלו את הטיפול עד אשר נצפו תופעות לוואי או במקרים מסוימים עד הרגע בו נצפתה התפתחות סרטנית והחרפה במצב.

המחקר תוכנן למדוד את יכולת ההישרדות ללא התקדמות מחלתית, ולעקוב אחר משך הזמן בו לא נצפתה החרפה במצב. תוצאות המחקר הציגו עלייה נכרת בהישרדות ללא התקדמות המחלה במספר חודשים.

סרטן השד היא הסיבה המובילה השנייה למוות בקרב נשים. כעשרים אחוז ממקרי סרטן השד נצפו עם עלייה בכמות החלבון HER2.

ראו גם:
הקשר בין תמותה מסרטן שד וטיפול הורמונלי תחליפי

תרופה

מגזין נגיש ומקצועי על כל מה שקשור למחלת הסרטן- סוגי סרטן, אבחון וטיפול. 
אנחנו כאן לתת לכם מידע אמין ואיכותי בצורה נוחה לקריאה.

תוכן עניינים

דילוג לתוכן